A Skyline trtnete A Nissan Skyline az egyik legsibb Japn auttpus, tbb mint 40 ves mltra tekint vissza. Br a mai napig a Japnok kivltsga ez az aut, de a mtosza napjainkra mr titatott minden benzingzzel tuningolt elmt. Sokszor hallhatunk irgalmatlanul magas teljestmny adatokat, legends menetteljestmnyeket s sok legeket egy-egy Skyline-rl, melyekrl azt gondolhattuk, hogy egy egszsges tlzs jzan hatrait is tllpik s egsz egyszeren nem hittk el, hogy kzton rohangsznak olykor tbb mint 1000 LE-s egyedek. Nem vletlenl, a kilencvenes vek kzepig a vilg nem is sejthette, mit rejt a szigetorszg. Az informcik nagyon limitlt formban szivrogtak Japnbl. Mra a felgyorsult informci kzlsnek (Internet, TV csatornk, stb), mozifilmeknek, szmtgpes jtkoknak ksznheten egyre gyakrabban tallkozhatunk ezzel a nehzsly harcossal az autk vilgbl. Az elzmnyek: 1952: A II. vilghborban harci replket gyrt Tachikawa Aircraft Company megalaptja a Tama Electric Car Company-t. Tachikawa a vllalat nevt megvltoztatja Prince Motor Company-ra a Japn kirlyi trnrks Hirohita tiszteletre s ezentl az autk Prince nven kerlnek forgalomba. Elindtja a robban motorral szerelt autk gyrtst az elektromosak helyett.1954: A Nakajima Aircraft Company ltal megalapozott Fuji Precisions Industries Co. szlltja a motort a Prince-nek. Ebben az vben egyesl a Fuji Precisions Co. s a Prince Motor Co. 1964: A Prince Motor Company elindul a hazai majd a nemzetkzi autversenyeken megalz veresget mrve olyan ellenfelekre, mint pl.: a Porshce 904 GTS. Siker koronzza ez irny lpsket, az autsport megtanulja a Skyline nevt. 1966: A Prince Motor Company s a Nissan kztt hzassg szletik s egyesl a kt vllalat. Innentl kezdve ltrejn a Nissan-on bell a fggetlen Prince divzi, mely a fkuszpontjt a Skyline fejlesztsre helyezi.
I. generci: ALSI 1 (1957-1963)
1957 jnius: Megjelenik az els Skyline a Prince Motor Co.-tl. A karosszria tpusa: ALSI-1, a motor tpusa: GA30, teljestmnye: 1484 cm3, OHV, 60LE /4400 rpm 1959 oktber: Tovbbfejlesztett motort kap az ALSI-1. A motor tpusa: GA4, teljestmnye: 70LE 1960 februr: ALSI-2 tpusnven jelenik meg az eld rncfelvarott verzija 4 kereklmpval. Ez az els ngy kereklmps designos aut Japnban. 1962 prilis: megjelenik a Skyline Sport (BLRA-3), motor tpusa: GB4, teljestmnye: 4 henger, OHV, 1862 cm3, 94LE /4300 rpm. Michelotti-t, egy Olasz tervezt krnek fel a gyrtssal melybl 16 kzzel(!) ksztett darab szletik. Sikeres modell, de a drga ellltsi kltsge miatt nem kszlhetett belle tbb.
II. generci: S50 (1963-1968)
1963 szeptember: az S50 Skyline 1500 megjelense szedn(S50) s kombi(W50) kivitelben. Motor tpusa: G1, teljestmnye: 4 henger, OHV, 1484 cm3, 70LE. 1964 mrcius: Az S50D Skyline GT kzel 100LE-s teljestmnnyel bemutatkozik. 1964 mjus: a Skyline GT belp a motorsport vilgban. Fnyes sikerek, maga mg utastva olyan versenytrsakat mint pl. a Porsche 904 GTS. 1965 janur: Megjelenik a S54 Skyline 2000 GT amiket kifejezetten a versenyekre ksztettek. 1965 szeptember: Bemutatkozik a 2000 GT kt modellje: a Skyline 2000 GT-A, a motor tpusa: G7, teljestmnye: 6 henger, OHC, 1988 cm3, 106LE, egyb jellemzi: egy karburtoros, els dupla dugattys trcsafkek, knnyfm hts dobok. A msik modell a Skyline 2000 GT-B, a motor tpusa: G7, teljestmnye: 6 henger, OHC, 1988 cm3, 125LE /5600 rpm, egyb jellemzk: tripla 40DCOE-18 Weber karburtor, 5 sebessg vlt rvid tttelekkel, 99 literes zemanyagtank. 1967 augusztus: az 1500-as szria motorfejlesztsen esik t, az j motor: G15, teljestmnye: 4 hengeres, OHC, 1483 cm3, 94LE.
III. generci: C10 (1968-1972)
1968 jlius: C10 Skyline 1500 1.5 OHV megjelense. 1968 szeptember: a 2000 GT az j L20 motorral bemutatkozik, teljestmnye: 6 henger, OHC, 1973 cm3, 109LE. Elrhet 2 ajts (KPGC10), 4 ajts (PGC10) s 5 ajts kombiknt. 1969 februr: KPGC10 Skyline 2000 GT-R debtlsa! Az els Skyline GT-R megszletse, 2 ajts (KPGC10) s 4 ajts (PGC10) kivitelben. Motor tpusa: S20, teljestmnye: 6 henger, DOHC, 1989 cm3, 160LE /7000 rpm. 1972 mrcius: A Skyline GT-R gyzelem sorozata a versenysportban, az eddigi mrleg: 50 gyzelem. 1972 mjus: A 2000 GT s GT-R-ben a 4 sebessges vltt 5 sebessgesre cserlik.
|
|
|
C10 |
GT-R (KPGC10) |
GT-R (KPGC10) |
IV. generci: C110 (1972-1977)
1972 szeptember: Bemutatkozik a C110 Skyline, motor tpusa: S20 (lsd fentebb) 1972-77: A C110-es szrinak ngy felszereltsge jelenik meg 2 ajts (KPGC110) s 4 ajts (PGC110) vltozatban: 1600GT motor tpusa: G16, 1800GT motor tpusa: G18, 2000GT-X motor tpusa: L20, teljestmnye: 6 hengeres, OHC, 2.0l, 130LE 2000GT-R, motor tpusa: S20 (lsd fentebb)
|
|
|
GT-R, 2 ajts (KPGC110) |
GT-R, 2 ajts (KPGC110) |
GT-R, 2 ajts (KPGC110) |
V. generci: C210 (1977-1981)
1977 augusztus: Megjelenik a C210 Skyline, motor tpusa: L20, teljestmnye: 6 henger, OHC, 1996 cm3, 130LE /6000 rpm. 1979 augusztus: A C210 rncfelvarrson esik t, az els fnyszrk kerek formbl szgletess vltoznak. 1980 prilis: Megszletik a Skyline 2000 GT Turb szria: 2000 GT-e.x, motor tpusa: L20ET, teljestmnye: 6 henger, OHC, 1996 cm3, turbfeltlts, 140LE /5600 rpm. Itt kerl elszr turbfeltlt alkalmazsa a tpusnl. Br cskkent a teljestmny, de megfelelt a szigortott krnyezetvdelmi elrsoknak. Azt nem tudni, hogy mirt nem jelent meg GT-R ebben a generciban. Valszn az 1978-ban hozott krnyezetvdelmi elrsoknak volt ksznhet.
VI. generci: R30 (1981-1985)
1981 augusztus: a Skyline R30 bemutatkozik. Ez az els R szris Skyline, a ma ismert modellek se. Ebben a generciban 5 modell mutatkozott be: 1800TI, 2000GT-e.x s 2000GT-e.x turbo, 2800GT, R30 2000 RS, R30 RS Turbo. 1981 november: Megjelenik a Skyline R30 2000 RS, motor tpusa: FJ20, teljestmnye: 4 henger, DOHC, 16 szelep, 150LE /6000 rpm. Az els nagysiker 4 hengeres motor, nagy npszersgnek rvendett a fiatalsg krben. 1983 februr: A Skyline R30 RS Turbo debtlsa, motor tpusa: FJ20E-T, teljestmnye: 4 henger, DOHC, 16 szelep, 190LE /6400 rpm. 1984 februr: Skyline R30 RS TurboC, tltleveg htvel felvrtezett tovbbfejlesztett vltozat 205LE-s teljestmnnyel. A misztikum s a legenda (ami mg a mai napig is tvzi a tpust) magjait ezzel a modellel elvetettk.
VII. generci: R31 (1985-1989)
1985 augusztus: A Skyline R31 bemutatkozik, motor tpusa: RB20DE. A kifejlesztett j technikt itt alkalmazza elszr a Nissan, a HICAS (High Capacity Active Steering) ngykerk-kormnyzsi rendszert. 1986 mjus: Bemutatkozik a Skyline R31 GT-S Turbo 2 ajts vltozatban. Motor tpusa: RB20DET, teljestmnye: 6 henger, DOHC, 1996 cm3, 210LE /6400 rpm. 1987 augusztus: Az R31 egy limitlt szrival jelentkezik: GTS-R
VIII. generci: R32 (1989-1994)
1989 mjus: Skyline R32 GTS-t Type M debtlsa, motor tpusa: RB20DET 215 LE-s teljestmnnyel. 1989 augusztus: A Godzilla szletse; Skyline R32 GT-R (4WD), motor tpusa: RB26DETT, teljestmnye: 6 henger, DOHC, dupla turb, 2568 cm3, 280LE /6800 rpm. Ebben az vben jbl elkerlt a GT-R tpusjelzs. Itt jtt elszr az ATTESA-ETS (Advanced Total Traction Engineering System for All-Electronic Torque Split), elektronikusan kontrolllt ngykerk-hajts, mely kpes volt a nyomatk 50%-t az els kerekekre terhelni, ha a tapadsi viszonyok megkvntk. A HICAS ngykerk-kormnyzssal egyeslve megszletett a vilg egyik legjobban kezelhet, irnythat autja. Igen, de az rdgi kanyarstabilits mg csak a kezdet. Minden idk egyik legjobb motorja szunnyadt a motorhztet alatt, az RB26DETT egy szntiszta versenymotor, egyenesen az ”A” versenyosztlyba gyrtva. A Japn trvnyek miatt korltozva lett 280LE-re, de egy tuningolt motor elrhette akr az 1300 LE-t is! Az alap vltozat 0-100 km/h-es sebessget 4.8 msodperc alatt rte el. Ez egyenrtkv tette pl. a Ferrari 355-el. Az ”A” osztlyban indulva folyamatosan uralva az els helyet, megnyerte a kupt. Az aut a versenysportban minden vrakozst fellmlt. A kokurens istllk mind fejet hajtottak az R32 GT-R eltt s elismertk, a Nissan legyzhetetlent alkotott. Itt kapta a ”Godzilla” becenevet ez a szrnyeteg. A vilg vgleg megjegyezte, mit takar ez a sz: Nissan Skyline GT-R. 1991 jlius: Skyline GT-R N1. Egy gyrilag slycskkentett, kifejezetten versenyalapot kpz tpus. 1993 februr: Skyline GT-R V-Spec. A GT-R-nek a V-Spec (Victory Specification) verzija mgjobb felfggesztst, nagyobb kerekeket (17” 225/50) s ersebb Brembo fkeket (ell 324mm-es htul 300mm-es trcsk) foglalt magban gyri kiszerelsben.
|
|
|
R32 GT-R |
R32 GT-R |
R32 GT-R |
IX. generci: R33 (1993-1998)
1993 augusztus: A Skyline R33 GTS25t (4WD) megjelenik. Motor tpusa: RB25DET, teljestmnye: 6 henger, DOHC, turb feltlts, 2.5l, 250LE /6400 rpm. Kicsit nagyobb, kicsit nehezebb, mint az eldje. Az alaptpusban a RB20E motor dolgozott 2.0 literes, 130LE /5600-os fordulaton. A kvetkez lpcs az RB25DE motorral szerelt GTS25 s a GTS4, mely 2.5 literes s 190LE /6400-as fordulaton. A cscsvltozatot a GTS25t az RB25DET motorral kpviseli. 1995 janur: A Skyline R33 GT-R megszletik, motor tpusa: RB26DETT. A motort tovbb csiszoltk, aprbb mdostsokat vgeztek rajta, de a teljestmnye nem haladhatta meg a 280LE-t a Japn trvnyek miatt. Meglepetsre az R33 GT-R fellmlta az eldjt. 1995 mjus: A NISMO 400R (Skyline R33 LM limited version), motor tpusa: RBX-GT2, teljestmnye: 6 henger, DOHC, dupla turb, 2771 cm3, 400LE /6800 rpm. A GT-R sikern felbuzdulva a NISMO (Nissan Motorsport, a Nissan motorsport divzija) 1995 s 1996-ban elindult a GT1-es szriban a Le Mans-i 24 rs versenyben. A homologizcis szablyok rtelmben kszltek utcai vltozatok, ezekbl 99 darab szletett mindssze.
|
|
|
R33 GT-R |
R33 GT-R |
R33 GT-R |
X. generci: R34 (1998-2002)
1998 mjus: az utols szamurj, Skyline R34 25GT, motor tpusa: RB25DET Mlt folytatsa a Skyline sorozatnak, letisztultabb forma, agresszvebb megjelens. Mg Sportosabbra sikeredett, mint az R33. t alaptpusban jelent meg az R34, kup s szedn vltozatban egyarnt. Az alaptpus az R34 GT egy RB20DE 140LE-s motorral. Az R34 25GT-V, a R34 25GT s a 25 GT-X az RB25DE motort kapta mely 193 LE-t teljest. A legizmosabb kivitel az R34 25GT-t az RB25DET 280LE-s motorral. 1999 janur: Megszletik az Skyline R34 GT-R, motor tpusa: RB26DETT. Minden idk legjobb Skyline GT-R-nek titultk az R34-et. 7,5 cm-rel rvidebb lett mint az R33, ezltal nvelve az agilitst s kzelebb kerlve a kanyarodsban az etalonnak tartott R32-hz. A nagy mretek ellenre is (1540Kg, 4,6m, megegyezik egy VW Passat vagy egy Subaru Legacy mreteivel) megtartotta rugalmassgt s mg mindig bitang gyors aut volt. Egy igazi kiforrott luxuskup llt a nagykznsg eltt, hossz trkhoz pp oly alkalmas volt, mint az utcai versenyzshez. Tbb Japn Traaut Bajnoki cmet tudhat magnak a versenyplyn szerepl vltozata, s a mai napig az egyik legsikeresebb modell a motorsportban.
|
|
|
R34 GT-R V-Spec |
R34 GT-R V-Spec |
R34 GT-R |
XI. generci: V35 (2001- )
2001 jnius: Bemutatkozik a Skyline V35 300GT, motor tpusa: VQ30DD, teljestmny: 6 henger, DOHC, 260LE. Egy radiklis lpst tett a Nissan a Skyline trtnetben. Teljesen j design-al, technikai paramterekkel rukkolt el, az eddigi hagyomnyokat eldobva valami teljesen mst alkottak. Az j aut ngy vltozatban volt kaphat: 250GT, 250GT4, 250Gte k a 2.5 literes, 6 hengeres, 215LE-s motort kaptk, mg a paletta cscsn a 300GT van egy 3.0 literes, 6 hengeres 260LE-s motorral. A Nissan a nemzetkzi luxus szedn piacon prblt rszesedni ezzel az j modellel (a BMW 3 szria, a Mercedes C osztlyos s a Lexus IS 300-as modellek voltak a megclzott ellenfelek). Nagyon j lgellenlls (0.27), korszer, modern szvmotor, kiemelked technikai felszerels, de mg is, valahogy az aut nem tallta a helyt. A V35 egy kivl aut a kategrijban, de nem a Skyline-ok kztt. Sportos rksge ugyan megmaradt, de eltnt belle minden, ami legendv emelte az sket. Az eladhatsg oltrn felldoztk az egynisget, a karaktert.
Forrs: Wikipdia |