   
Ford ppen csak piacra dobta vadonatj sportkocsijt, s az rdeklds minden elkpzelst fellml. A Mustangot viszik, mint a cukrot. Egyedl 1965-ben kzel 560.000 pni tall gazdra. A Ford vezetse azonban gy rzi, a Mustang taln nem elg sportos mindenkinek, elhatrozzk teht, hogy a sportaut image-t tovbb erstik egy nagyobb teljestmny modell hivatalos versenyeken val indtsval.
Az amerikai versenyszablyok szerint az autnak legalbb 100 darab utcai verzijt kell legyrtani, a versenyre benevezni kvnt modellvel megegyez motorral vagy felfggesztssel. A management Carroll Shelbyt,s cgt a Shelby Americant keresi meg a tervvel, s Shelby, aki hrnevt az AC Cobra-val alapozta meg, kap az ajnlaton. s megszletik egy legenda.
Shelby a szria 289-es (4736 cm3) motor megtartsa mellett dnt, s versenyfelfggesztst rak az aut al, amely ekkor mg nagyon kis szriban keszl, s Shelby Gt 350-esnek kereszteli, ahol a 350-nek semmi konkrt jelentse nincs azon kvl, hogy jl hangzik. A kocsik azonban berjk a Mustang s a Shelby nevet a trtnelemknyvekbe.
A piac azonban vltozik - 1967-re a vsrlkznsg vrszemet kap, a tbbi autgyrt nemklnben. A np tbbet s tbbet akar: nagyobb motort, knyelmesebb utasteret, tbb luxust. A piacon megjelennek a vetlytrsak, a Chevrolet a Corvette mell behozza a Camarot, a Plymouth Barracudat is kezdik komolyan venni, radsul a Ford sajt magval is konkurl a Mercury Cougar rvn. Megrik az id a vltozsra.
A Mustang szlesebb s hosszabb karosszrit kap, ami kpes befogadni a Ford big block-jt. A Shelby-k ekkor kezdenek klsre jobban eltrni a szria Mustang-oktl. A kocsi orra majdnem nyolc centivel hosszabb lesz, a htrcsba kt 7"-es fnyszrt ptenek, a standard motorhzat, valamint klnbz elemeket a kocsi orran s htuljn vegszlas manyag vltja fel. A Mustang hts lmpkat Cougar lmpkra cserlik, kztk az impozns kgyval.
A szria kerekek 15"-os aclfelnik, T-Bird trcskkal s Shelby jelvnyekkel, de a legtbben a tzklls 15"-osokat vagy a krmozott acl, alumnium agyas Kelsey-Hayes Mag Star-okat vlasztjk. A kocsik Deluxe belsvel rkeznek, ami fekete s pergamen sznben rendelhet. Shelby-k elszr ngy, ksbb ktpontos bukcsvet ptenek az autkba, a hozztartoz specilis, a replgpekre emlkeztet biztonsgi vvel. A kormnyt fa-peremre cserlik, a hozztartoz Gt 350 vagy Gt 500 emblmval, s az j Shelby kobrval. A mszerfalon egy 140 mrfldig (225 km/h) szmozott sebessgmr, valamint egy 8000-ig prgethet fordulatszmmr vidmtja a vezett, alattuk az olajnyomsmr s az akkumultor-visszajelz kap helyet.
A Ford ltal ajnlott big block a 390-es (6391 cm3), Shelby azonban a 428-as (7014 cm3) Police Interceptort vlasztja, ami teljesen szria, eltekintve az alumnium COBRA szvcstl s a kt Holley karburtortl, valamint a jellegzetes ovlis COBRA lgszrtl. A motor gy 5400-as fordulaton 355 lert ad le, forgatnyomatka 569 Nm 3200-on. Sebessgvltsrl egy ngysebessges Ford Toploader, vagy egy C6-os automata gondoskodik. Ell Kelsey-Hayes trcsafkek, htul dobok fkezik az autt. Szervkormny s szervfk automatikusan jr.
Persze azrt nem megy minden simn. Kezdetnek itt a megnvekedett kereslet - 1966-hoz kpest hatszor annyi megrendels fut be a Shelbykre, s a cgnek bizony nehzsgei tmadnak. Itt vannak mindjrt a motorhztetk s egyb manyag elemek, amik olyan pontatlanul vgva rkeznek, hogy a munksoknak egyesvel kell minden darabot mretre csiszolni. A kzlekedsfelgyeletnek problmi vannak a htrcson elhelyezett fnyszrkkal, jra kell tervezni teht a htmaszkot, valamint gondoskodni arrl, hogy a mr elkszlt 200 darabot Californin kvl rtkestsk.
Aztn itt van mg a kocsi kanyarstabilitsa - br a manyag motorhz cskkent a slyon, a hatalmas 428-as mg gy is 79kg extra slyt tesz a kocsi orrba, a slyeloszls gy 57%/43%, s gy tnik a felfggeszts nem igazan lett a megnvekedett slyhoz lltva. A 350-esek sokkal jobban veszik a kanyarokat, csakht ugye szenvednek a hinyz 100 lertl. A vsrlk azonban egyrtelmv teszik, hogy csak a lerk szmtanak: 2048 db Gt 500-as fogy, szemben mindssze 1175 Gt 350-essel. Az ruk? Az alap 350-es $3995-ba, az 500-as $4195-ba kerl jonnan. Paxton Supercharger csak a 350-eseken rendelhet, $549-rt.
Shelby s a Ford egyttmkdse 1970-ig tart, a Ford eddigre megpti a sajt nagyteljestmny verziit a Mach 1-es s a Boss Mustangok szemlyben. Emiatt, valamint a lassan egekbe szk biztostsi djak miatt a Shelby project befejezsnl dntenek, s 1970-ben mr csak a maradk '69-eseket rtkestik. A Shelbyk azonban legendv vlnak, melyhez taln pont a rvidtv egyttmkds, valamint a kevesebb mint 15.000 legyrtott Shelby jrul hozz jelentsen.
33 v elteltvel pedig a Shelbyk a modern filmtrtnelembe is berjk magukat. A filmben szerepl modell egy ersen mdostott '67-es Shelby nitroval felszerelve, s Nicholas Cage szerint $80.000-et kstl. Mivel az aut gyakorlatilag nem ltezik (lsd a filmrl rott cikket) ennek valsgtartalmt elg nehz megtlni. Mindenesetre a Shelbyk jelenleg llapottl fggen $30-60.000-rt cserlnek gazdt, s sajnos elg kicsi az eslye, hogy kicsiny haznkban felbukkanjon egy (ha valaki esetleg tud egy pldnyrl, az javtson ki), de azrt egy igazi rajong nem adja fel a remnyt. Taln egyszer…

|